EKONOMI KREATIF SEBAGAI IDE BISNIS SYARIAH: TINJAUAN LITERATUR TENTANG PERAN DAN PENGARUHNYA DALAM PEMBENTUKAN BISNIS KREATIF
Abstract
The creative economy has become an increasingly relevant topic in the context of modern business, while also growing awareness of sharia principles in the Muslim world. This article is a literature review which aims to investigate the role and influence of the creative economy in the formation of sharia creative businesses. Through data analysis from various literary sources such as scientific journals, books and articles, this study examines how the creative economy can support innovation, economic diversification and the promotion of Islamic culture in sharia creative businesses. The influence of the creative economy in sectors such as fashion, art, design and media is also analyzed in depth. The results provide insight into how the creative economy can play an important role in combining creativity, innovation and sharia principles to create ethical and competitive creative businesses in Indonesia. In this context, this literature research contributes to understanding the potential of the creative economy which can enrich sharia-based culture and economy in Indonesia.
Downloads
References
Asti Nur Aryanti, P. P. (2023). Industri Kreatif Unggul Melalui Strategi Inovasi Dan Pentahelix Collaboration: Langkah Pemulihan Bisnis Di Covid-19. INOVASI: Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Manajemen, Volume. 19 Issue 1 (2023) , 163-177.
Barantum. (2023, Juli 21). Apa itu Segmentasi Pasar? Tujuan, Manfaat, Syarat & Contoh. Retrieved from https://www.barantum.com/blog/segmentasi-pasar/
Darwin. (2022, Oktober 31). 8 Langkah-Langkah Pengembangan Ide dan Peluang Usaha Bisnis. Retrieved from https://www.julo.co.id/blog/langkah-langkah-pengembangan-ide-dan-peluang-usaha
Fauzan. (2013). PENGARUH RELIGIUSITAS TERHADAP ETIKA BERBISNIS (Studi pada RM. Padang di Kota Malang). JMK, VOL. 15, NO. 1, MARET 2013, 53-64 .
Isnawati, S. I. (2022). VIRAL MARKETING SEBAGAI STRATEGI PEMASARAN MELALUI MEDIA SOSIAL. JIBAKU: Jurnal Ilmiah Bisnis, Manajemen dan Akuntansi, Vol 2 (No 1 ) Januari 2022, 42.
Istiqomah, A. (2013). Pengaruh Ekonomi Kreatif terhadap Peningkatan Perekonomian Masyarakat Pesantren. Jurnal Studi Islam, Vol. 6, No.1 (2013), 65-82.
M. Chatib Basri, D. (2012). Rumah Ekonomi Rumah Budaya: Membawa Kebijakan Perdagangan Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Pangestu, M. E. (2008). Pengembangan Ekonomi Kreatif Indonesia 2025 . Jakarta: Dapartemen Perdagangan RI.
Rafika Azwina, A. B. (2023). Peran Ekonomi Kreatif terhadap Penyerapan Tenaga Kerja dan Peningkatan Pendapatan Pelaku Industri Kreatif Dalam Perspektif Ekonomi Islam di Kota Medan. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, Volume 5 Nomor 6 tahun 2023, 14.
Rakib, M. (2017). STRATEGI PENGEMBANGAN EKONOMI KREATIF BERBASIS KEARIFAN LOKAL SEBAGAI PENUNJANG DAYA TARIK WISATA. Jurnal Kepariwisataan, Volume 01, No. 02 Agustus 2017, 54 – 69.
Rekha, S. M. (2021). ANALISIS PERAN EKONOMI KREATIF DALAM PENINGKATAN PENDAPATAN PENGRAJIN DITINJAU DARI EKONOMI ISLAM (STUDI PADA INDUSTRI BORDIR KECAMATAN INDRAJAYA KABUPATEN PIDIE). JIMEBIS – Scientific Journal of Students Islamic Economics and Busines, Volume 2 Nomor 1 Mei 2021, 34.
Sri Wahyuningsih, D. S. (2019). PENDEKATAN EKONOMI KREATIF TERHADAP PERTUMBUHAN EKONOMI (Studi Kasus Di Desa Pedekik) . IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, Desember 2019, Vol.8, No.2, 195-205.
Sugiarto, E. C. (2023, Oktober 9). Ekonomi Kreatif Masa Depan Indonesia. Retrieved from KEMENTERIAN SEKRETARIAT NEGARA REPUBLIK INDONESIA: https://www.setneg.go.id/baca/index/ekonomi_kreatif_masa_depan_indonesia
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : CV. Alfabeta.
Suryana. (2013). Ekonomi Kreatif, Ekonomi Baru: Mengubah Ide Dan Menciptakan Peluang . Jakarta: Salemba Empat.
Valentine Siagian, d. (2020). Ekonomi Bisnis Indonesia. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.
Wijiharjono, N. (2012). ASPEK HUKUM DAN ETIKA BISNIS PADA INDUSTRI PERFILMAN NASIONAL. Jurnal Akuntansi Vol. II, No. 1, Agustus 2012 , 117.
Yuningsih, H. d. (2019). Pembentukan Identitas Desain Syariah dalam Produk Kreatif Seni Keramik Kota Malang. Jurnal Teknik Industri, Vol. 19 No. 2 (2019) , 83-88. .