PENERAPAN MODELING THE WAY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEMA 4 SEHAT ITU PENTING SUB TEMA 1 PEREDARAN DARAHKU SEHAT PADA SISWA KELAS V

Main Article Content

Laelita Zahrotul Ummah

Abstract

Taking into account the results of initial reflection on grade V students of MI Darwata Sikampuh for the 2021/2022 school year, namely the low learning outcomes of students' Natural Science (Science) subjects in the Theme 4 Healthy material is Important Sub Theme 1 My Blood Circulation is Healthy, it is necessary to conduct research with the application of the Modeling The Way learning method. This study aims to determine the use of the Modeling The Way learning method and analyze the improvement of learning outcomes of science subjects Theme 4 Healthy is Important Sub Theme 1 My Blood Circulation is Healthy. This research was carried out in Class V MI Darwata Sikampuh in the 2022/2023 academic year. This form of research is Classroom Action Research, research by conducting learning actions in the classroom. The data collection methods used are observation, interviews, tests and documentation. Based on the results of research that has been carried out learning using the modeling the way method conducted in the first cycle shows an average class score of 70.5. The percentage of classical completeness of the first cycle class is 50%, so the percentage of completeness still has to be increased because it does not meet the classical completeness criteria of 75%. The learning outcomes of students in the implementation of the second cycle of PTK showed a class average score of 80.25. These learning outcomes when compared to the results of the first cycle experienced an average score increase of 9.75. The percentage of classical completeness of cycle II class is 85%, then the percentage of classical completeness has been achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Laelita Zahrotul Ummah. (2024). PENERAPAN MODELING THE WAY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEMA 4 SEHAT ITU PENTING SUB TEMA 1 PEREDARAN DARAHKU SEHAT PADA SISWA KELAS V. EL ROBIH: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 36-52. Retrieved from https://jurnal.unugha.ac.id/index.php/elrobikh/article/view/1067
Section
Articles

References

Ainurrahman. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Arikunto, S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Darsono, M. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: CV IKIP Press.
Depdikbud. (1993). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Dimayati. (2004). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Hamalik, O. (2017). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayah, V. (2012). Penerapan Strategi Modeling The Way terhadap Pembelajaran IPA Kelas 3 SDN 32 Kabupaten Kubu Raya. Pontianak: Universitas Tanjung Pura.
Janah, P. N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Gerak Benda Melalui Metode Modeling The Way Pada Siswa Kelas III MI Ma’arif Candirejo Kecamatan Tuntang Kabupaten Semarang tahun Pelajaran 2018/2019. . Semarang: Instiut Agama Negeri Salatiga.
Ma'arif, S. (2012). Guru Prefesional Harapan dan Kenyataan. Semarang: Need's Press.
Misbahuddin, & Hasan, I. (2013). Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.
Mulyasa. (2011). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Romadonia, D. (2013). Penerapan Strategi Pembelajaran Modeling The Way untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN pada Materi Sistem Pemerintahan Desa dan Kecamatan Siswa Kelas IV SDN 012 Naumbai Kecamatan Kampar. (Skripsi). . Pekanbaru: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Rusman. (2016). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Samatowa, U. (2010). Pembelajaran IPA di sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks.
Sani, R. A. (2019). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Sanjaya, W. (2007). Kurikulum dan Pembelajaran (Teori dan Praktik Pengembangan KTSP). Jakarta: Kencana.
Sriyono. (1992). Tehnik Belajar Mengajar CBSA. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Sujana, N. (2005). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Trianto. (2010). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana
Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Setrategi dan Implementasi dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.
Wahidin. (2006). Metode Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam. Bandung: Sangga Buana.
Wisudawati, A. W., & Sulistyowati, E. (2014). Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.
Zaini, H., Munthe, B., & Aryani, S. A. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Zulfa, U. (2019). Modul Teknik Kilat Penyususnan Proposal Skripsi. Cilacap: Ihya Media.