PENERAPAN EDUTAINMENT DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL
Abstract
Learning must be designed in such a good way that it creates an atmosphere of learning in the classroom that feels comfortable, full of freedom without any pressure, and more fun learning. Therefore, one strategy that can make learning fun is Edutainment. Edutainment is a learning process designed by combining educational and entertainment content in harmony so that learning activities are fun. In other words, learning is done in a fun way, not otherwise boring and in a depressed state. The purpose of this paper is to know the application of edutainment in the learning of social sciences. The approach used in this paper is a case study in the form of descriptive. The result of this paper is that the application of edutainment in Social Science learning can be applied by varying with various learning methods such as role play or role playing, demonstration, and other learning games that are able to increase students' interest, motivation, and learning activities
Downloads
References
Ajeng Yusriana, 2012, Kiat-Kiat Menjadi Guru PAUD yang Disukai Anak-Anak, Yogyakarta: Diva Press.
Anggani Sudono, 2006, Sumber Belajar daln Alat Permainan untuk Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: PT Grasindo.
Burhan Bungin, 2017, Metodologi Penelitan Kuantitaif; Komunikasi, Ekonomi & Kebijakan public Serta Ilmu-Ilmu Sosial Lainnya, Jakarta: Kencana.
Conny R. Semiawan, 2008, Belajar dan Pembelajaran Prasekolah dan Sekolah Dasar, Jakarta: PT Indeks.
Dadang Supardan, 2015, Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Perspektif Filosofi dan Kurikulum, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Daryanto dan Tasrial, 2012, Konsep Pembelajaran Kreatif, Yogyakarta: Gava Media.
Hamruni, 2008, Konsep Edutainment dalam Pendidikan Islam, Yogyakarta: Sunan Kalijaga.
J.R. Raco, 2010, Metode Penelitian Kualitatif; Jenis, Karakteristik, dan Keunggulannya, Jakarta: Grasindo.
Moh. Roqib, 2016, Ilmu Pendidikan Islam Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat, Yogyakarta: Lkis.
Moh. Sholeh Hamid, 2011, Metode Edutainment, Yogyakarta: Diva Press.
Muhammad Thobroni dan Arif Mustofa, 2011, Belajar dan Pembelajaran: Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran dalam Pembangunan Nasional, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Muri Yusuf, 2014, Metode Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Prenamedia Group.
Sapriya, 2009, Pendidikan IPS, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono, 2014, Metode Penelitian Manajemen, Bandung: Alfabeta CV.
Sumiarti, Ilmu Pendidikan, Purwokerto: STAIN Press.
Sunhaji, 2013, Pembelajaran Tematik Integratif Pendidikan Agama Islam dengan Sains, Purwokerto: STAIN Press.
Suyadi, 2015, Teori Pembelajaran Anak Usia Dini dalam Kajian Neurosains, Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syafruddin Nurdin, 2005, Model Pembelajaran yang Memperhatikan Keragaman Individu Siswa dalam Kurikulum Berbasis Kompetensi, Jakarta: Quantum Teaching.
Trianto, 2015, Model Pembelajaran Terpadu Konsep , Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Bumi Aksara.
Undang-undang No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional .