PERANAN SEKOLAH SEBAGAI LEMBAGA PENGEMBANGAN PENDIDIKAN MULTIKULTURAL
Abstract
The purpose of this paper is to know the role of the school both in terms of the curriculum, teachers and also the material in the development of multicultural education, multicultural education as one of the solution to solve the conflict of the nation that is SARA.multikultural education should be instilled early to children so that children are able know how he interact other.With the environment and respect to othrer. therefore need the role of school in the development of multicultural is very needed education in order to aspire single ideals can be achieved. School as educational institutions should have developed multicultural education so that students can appreciate the differences that occur within the environment so that the harmony of society can be done.
Downloads
References
Agus Wibowo dan Hamrin. 2012. Menjadi Guru Berkarakter : Strategi Membangun Kompetensi dan Karakter Guru. Yogyakarta:Pustaka Pelajar.
Akhmad Hidayatulloh Al Arifin. Implementasi Pendidikan Mutikultural dalam Praktis Pendidikan di Indonesia, Jurnal Pengembangan Pendidikan Fondasi dan Aplikasi. Vol.1 No.1 Juni 2012.
Anwar Haryono. 1968. Hukum Islam: Keluasan dan Keadilan. Jakarta: Bulan Bintang.
Baidhawy, Zakiyuddin. 2003. Agama dan Pluralitas Budaya Lokal. Universitas Muhamadiyah Surakarta.
Departemen Pendidikan Naional. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama. Farida Hanum. pendidikan Multikultural dalam Pluralisme Bangsa, Makalah, diakses 9 mei 2017
Hamid Hasan. S. 2000. “Pendekatan Multikultural untuk Penyempurnaan
Kurikulum Nasional”, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Edisi JanuariNovember 2000.
Hamzah B. Uno. 2008 Profesi Kependidikan, Problema, Solusi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
Iwan Supardi. 2014Model Pendidikan Multikultural Ramah di Kota Pontianak, Disertasi UNY
M. Ainul Yaqin. 2005. Pendidikan Multikultural, Cross Cultural Undersatanding untuk Demokrasi dan Keadilan.Yogyakarta: Pilar Media.
Moh. Roqib& Nurfuadi. 2009. Kepribadian Guru. Yogyakarta : Grafindo Litera Media.
Mulyana, D. & Rakhmat, J. 2000. Komunikasi antarbudaya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. 2005. Kurikulum Berbasis Kompetensi Konsep, Karakteristik, Dan Implementas, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nasution. 1995. Azas-Azas Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.
Soekanto, Soerjono. 2012. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta : Rajawali Pers.
Sutarno. 2010. PJJ. S1. PGSD. Jakarta : Dirjen Perguruan Tinggi www.uns.ac.id/data/sp7. pdf (akses : 9 Mei 2017)
Zamroni. 2001. Pendidikan untuk demokrasi: Tantangan menuju civil society. Yogyakarta: Biography publishing