PENGARUH LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS VI MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK DI MI Ya BAKII KESUGIHAN 01

  • Alfin Nur Aziz Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali Cilacap
  • Wida Nurul 'Azizah Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali Cilacap
Keywords: Learning  Environment, Learning Achievement

Abstract

This study aims to determine the influence of the learning environment on learning achievement in creed subjects. The research method carried out is experimental research. The sample selection method in this study is saturated samples. The number of samples used amounted to 32 respondents. Data analysis techniques use validity and reliability tests, statistical tests with t tests.

The results of this study showed that there was an increase in Akidah Akhlak learning achievement with an average score of 68 higher than the control class which obtained an average score of 62 and there was an influence of the learning environment on student achievement of moral creed lessons based on t test testing, on significance (2 tailed) showing 0.000. On the basis of t-test decision making, if the significance number (2 tailed) is below < 0.05, it can be concluded that there is an influence of the independent variable on the dependent variable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agistiawati, E. (2020). Pengaruh Persepsi Siswa Atas Lingkungan Belajar Dan Penguasaan Kosakata Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Atas Swasta Balaraja. Journal Of Educatin, Psychology and Counseling, 515 .

Al Hinai, N., Al Kindi, M., & Shamsuzzoha, A. (2018). An Ergonomic Student Chair Desaign and Engineering for Classroom Environment. International Journal of Mechanical Engineering and Robotics Research Vol 7, 534.

Amin, S. M. (2016). Ilmu Akhlak. Jakarta: Bumi Aksara.

Arifin, S. (2016). Hubungan Antara Kondisi Lingkungan Belajar Di Sekolah Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2.

Azizan, N., Lubis, M. A., & Muvid, M. B. (2020). Pemanfaatan Media Youtube Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Darul 'Ilm Vol. 08, 199.

Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 2.

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan pembelajaran 4 pilar peningkatan kompetensi pedagogis. Sulawesi Selatan: CV. KAFAH LEARNING CENTER.

Djamarah, S. B. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

-------------------.(2017). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dornyei, Z., & Muir, C. (2019). Creating a Motivating Classroom. Springer International Handbooks Of Education.

Efendi, R., & Gustriani, D. (2022). Manajemen Kelas di Sekolah Dasar. Pauruan: Penerbit Qiara Media.

Effendy, L,dkk. (2022). Penelitian Penyuluhan Pertanian. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Fadhilaturrahmi. (2018). Lingkungan belajar efektif bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 2.

Fatimatuzahroh, F., Nurteti, F., & Koswara, s. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 38.

Febriansyah, S. (2015). Pengaruh Lingkungan Belajar dan Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA Muhammadiyah Wonosobo Tahun Ajaran 2014/2015. eprint.ums, 2.

Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 2 No 1, 126.

Ghazali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Tangerang: Universitas Diponegoro.

Ginanjar, M. H. (2017). Pembelajaran Akidah Akhlak dan Korelasinya Dengan Peningkatan Aklak Al Karimah Peserta Didik. Jurnal Edukasi Islam, 104.

------------------. (2017). Pembelajaran Akidah Akhlak Dan Korelasinya Dengan Peningkatan Akhlak Al Karimah Peserta Didik. Jurnal Edukasi Islam, 110.

Hannah, R. (2013). The Effect of Classroom Environment on Student Learning. Western Michigan University, 1.

Haryati, D. (2016). Efektivitas Pemanfaatan Lingkungan Sekolah Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Kelas Iv Sd Inpres Btn Ikip I Makassar. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5.

Hasan, M., Fahmi , A. I., Siregar, N., Musyadad, V. F., Sukirman, Subakti , H., & Walukow, D. S. (2021). Pengelolaan Lingkungan Belajar. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Irfan, N. (2017). Hubungan Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Ekuivalen, 49.

Janna, N. M. (2021). Konsep Uji Validitas dan Reliabilitas Dengan Menggunakan SPSS. Jurnal STAI Darul Dakwah Wal Irsyad, 2.

Jannah, M,dkk (2020). Protet Pendidikan Islam Di Indonesia. Sidoarjo: Umsida Press.

Jannah, S. N., & Sontani, U. T. (2018). Sarana dan Prasarana Pembelajaran Sebagai Faktor Determinan Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 66.

Kato, I,dkk. (2022). Manajemen Pusat Sumber Belajar. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Laia, B., Telaumbanua, K., & Fau, S. (2018). Kontribusi Motivasi dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling STKIP Nias Selatan. Jurrnal Education and Development, 70.

Mahmud, Y. H. (2016). Pengaruh Lingkungan dan Disipilin Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SDN Gugus 1 Se kecamatan Kota Selatan Kota Gorontalo. Jurnal Pasca Sarjana.

Masnun, M. (2015). Implementasi Pendekatan Contextual Teaching And Learning Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak. Al-Ibtida, 7.

Mifroh, N. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implementasinya Dalam Pembelajaran di SD/MI. Jurnal Pendidikan Tematik, 254.

Mohammad Zaidun, M. A. (2016). Islam Hijau. Jogjakarta: Al Qodir Press.

Mulia, H. R. (2020). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran akidah akhlak. Jurnal pendidikan islam, 122.

Muslih, M. (2016). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas 6 SDN Limbangan. Syntax Literate, 43.

Nadiyah, D. L. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Akidah Akhlak di Mts NU Banat Kudus. Jurnal Kependidikan, 272.

Nurhayati. (2014). Akhlak dan Hubungannya Dengan Aqidah Dalam Islam . Jurnal MUDARRISUNA Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 290.

Nurrahman, A,dkk (2021). Pengantar Statistika 1. Banten: Media Sains Indonesia.

Nuryadi, Astuti, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). Dasar Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Sibuku Media.

Peterria, V., & Suryani, N. (2016). Pengaruh Lingkungan Sekolah, Cara Belajar,Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Mengelola PERALATAN. Economic Education Analysis Journal, 863.

Puspitasari, W. D. (2016). Pengaruh Sarana Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas Vol 2.No 2, 112.

Putri, A. N., & Mufidah, N. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah Terhadap Kedisiplinan Siswa. Journal of Social Science and Education, 2.

Putri, M,dkk.(2019). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran REACT Terhadap Matematika. Jurnal Internasional Tinjauan Penelitian Pendidikan, 4.

Randi. (2019). Aspek religius dan moral novel 99 cahaya di langit eropa karya hanum salsabiela rais dalam pembelajaran dan apresiasi sastra disekolah menengah atas. Ejurnal IAIN Bengkulu, 67.

Restian, A. (2020). Psikologi Pendidikan. Malang: UMM Press.

Rosyid, M,dkk. (2019). Prestasi Belajar. Malang: Literasi Nusantara.

Sani, R. A. (2013). Inovasi Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Saputro, H., & Talan, Y. O. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Psikososial Pada Anak Prasekolah. Journal Of Nursing Practice, 1.

Shihab,Q. (2017). Tafsir Al Misbah Vol 14. Jakarta Pusat : Lentera Hati.

Simanjuntak, K., & Siregar, R. S. (2022). Perkembangan Kognitif Peserta Didik dan Implementasi Dalam Kegiatan Pembelajaran. Riyadhah, 115.

Slameto. (2020). Belajar dan faktor faktor yang mempengaruhi. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Soeprajogo, M. P., & Ratnaningsih, N. (2020). Perbandingan Dua Rata Rata Uji T. Bandung: Pusat Mata Nasional.

Solihin, R. (2021). Akidah Akhlak Dalam Perspektif Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyyah. Indramayu: CV. Adanu Abimata.

Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: CV BUDI UTAMI.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistiarti. (2018). Pengaruh Motivasi, Tipe Belajar, Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa. JPEKA, 59.

Sumar, W. T. (2020). Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal Of Education Management, 52.

Suroso, A. (2021). Pandangan agama islam terhadap lingkungan hidup. Suara mahasiswa Binus.

Susanti, R. (2022). Pembelajaran Akidah Akhlak Di Madrasah Ibtidaiyyah Negeri Simpang Nungki Kecamatan Cerbon Kabupaten Batola. Jurnal Of Education, 12.

Sutianah, C. (2022). Landasan Pendidikan. Pasuruan: Qiara Media.

Suwito. (2015). Manajemen mutu pesantren : studi pada Pondok Pesantren pembangunan "Miftahul Huda" bersertifikat ISO 9001:2008 Cigaru Sidadera Cilacap . Yogyakarta: Depublish.

Swarjana, I. (2022). Populasi Sampel, Teknik Sampling dan Bias Dalam Penelitian. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Syafii, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 121.

Syah, M. (2017). Psikologi Belajar. Depok: Rajawali Press.

-----------.(2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tri Kusumawati, O. D., Wahyudin, A., & Subagyo. (2017). Pengaruh Pola Asuh, Lingkungan Masyarakat dan Kedisiplinan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa SD Kecamatan Bandungan. Educational Management, 89.

Trianah, & Sahertian, P. (2020). Lingkungan Keluarga, Lingkungan Sosial dan Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Penelitian IPS, 7.

Ulfa, R. (2021). Variabel Penelitian Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 344.

Wadi, I. (2019). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Smk Negeri Kabupaten Tangerang. Jurnal Mandiri, 84.

Wahab, R. (2016). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Wahyudi, D. (2017). Pengantar Akidah akhlak dan Pembelajarannya. Yogyakarta: Lintang Rasi Aksara Books.

Windarny, D,dkk (2019). Pengembangan Lectora Dalam Pembelajaran Tematik - Integratif Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Kognitif Dan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 13.

Yana, E., & Nurjanah, N. (2014). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di Kelas XI IPS SMA Negeri Ciledug Kabupaten Cirebon. Edunomic, 3.

Published
2023-10-20
How to Cite
Alfin Nur Aziz, & Wida Nurul ’Azizah. (2023). PENGARUH LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS VI MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK DI MI Ya BAKII KESUGIHAN 01. Jurnal Tawadhu, 7(2), 181-191. https://doi.org/10.52802/twd.v7i2.669
Section
Articles